محل تبلیغات شما
معماری نوین تدریس به شیوه ها و روش هایی گفته می شود که در آن معلمان سعی دارند از بهترین الگو ها و شیوه های تدریس در کلاس درس استفاده نمایند. در معماری نوین تدریس که با توجه به طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس نوشته می شود در بسیاری از اوقات ، مهم ترین منبعی که معلم برای تعیین محتوا در اختیار دارد ، کتاب درسی می باشد که با مطالعه دقیق آن می باید برای سؤالات زیر جواب قانع کننده ای داشته باشند :

آیا محتوا رفتارهایی را که معلم از دانش آموزان انتظار دارد ، در آنان می پرورانند ؟
آیا محتوا برای دانش آموزان قابل درک و فهم می باشد ؟
آیا محتوا از توالی مناسب برخوردار است ؟ به بیان دیگر ، آیا محتوا طوری تنظیم شده است که اول مفاهیم ساده تر و سپس مشکل تر را بیان کند ؟
آیا محتوا با مدت زمان تدریس تناسب لازم را دارد ؟ یا این که حجم آن نسبت به مدت زمان در نظر گرفته شده بیشتر یا کمتر است ؟
آیا اصول و مفاهیم موجود در محتوا صحیح هستند ؟
معماری نوین تدریس در یک نگاه:
در معماری نوین تدریس پس از تعیین محتوای مناسب و فعالیتهایی که دانش آموزان باید انجام دهند ، معلم اقدام به انتخاب روشهایی که فعالیتهای آموزشی او و دانش آموزان را در جهت تحقق هدفها سوق می دهد ، اقدام می کند . وی به مدد شیوه های مختلف تدریس مانند سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، آزمایش ، نمایش و گردش علمی می باید شرایط و محیط لازم را برای کسب دانش ها ، مهارتها و نگرشهای مطلوب دانش آموزان و اجرای بهینه در معماری نوین تدریس فراهم سازد .بعد از انتخاب روشهای تدریس نوبت انتخاب رسانه های مناسب فرا می رسد . رسانه وسیله ای است که موجب می گردد بین پیام دهنده( معلم) و پیام گیرندگان (دانش آموزان) ارتباط برقرار گردد. به کارگیری رسانه های مناسب به خلق شرایط مطلوب در یادگیری بیشتر و اجرای معماری نوین تدریس مدد می رساند .

معلم با تجربه و کار آزموده باید قادر باشد از بین انواع شیوه ها و اقسام رسانه ها آنهایی را انتخاب کند که به نحو بهتری دانش آموزان را در رسیدن به هدفهای آموزشی یاری می دهند .گرچه هدفهای رفتاری بهترین منبع و راهنما برای انتخاب شیوه ها و رسانه ها به حساب می آیند معهذا معیارهای دیگری نیز در این کار تأثیر بسزایی دارند .

ملاک ها ی معماری نوین تدریس و رسانه ها
ویژگی های آموزشی ۲. ویژگی های فنی ۳. امکانات اجرائی . در زیر هر یک از این ملاک ها به اختصار شرح داده می شوند .
الف) ویژگی های آموزشی در معماری نوین تدریس :
روش یا رسانه ای که مورد استفاده قرار می گیرد ، باید علاوه بر ارائه مطالب جدید ، ومأ امکان تکرار آموخته های قبلی را فراهم آورده و خصوصیات زیر را شامل می شود :

علاقه و توجه دانش آموزان را به خود جلب کند .
توجه و علاقه دانش آموزان را تا پایان فعالیتهای آموزشی حفظ نماید .
دانش آموزان را به پاسخگویی و ابراز واکنش ترغیب کند .
البته کلیه روشها و رسانه ها فاقد تمامی این ویژگی ها به صورت یکجا هستند . از این رو ، گاهی استفاده از چند روش و رسانه که پاسخگویی کلیه این نیازها باشد ، اجتناب ناپذیر می نماید.

ب) ویژگیهای فنی در معماری نوین تدریس
ویژگی های مهم یک رسانه از لحاظ فنی به صورت زیر خلاصه می گردد:

قابلیت انتقال پیامهای مورد نظر
قابلیت حمل و نقل
در دسترس بودن
اقتصادی بودن
قابلیت استفاده مجدد
ج) امکانات اجرایی معماری نوین تدریس

عوامل مهمی که بر قابلیت اجرایی رسانه ها مؤثرند به قرار زیر می باشند .
تعداد دانش آموزان
زمان مورد نیاز
اندازه کلاس
باتوجه به مطالب فوق آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که اگر رسانه ها درست و به موقع برگزیده شوند ، بدون شک نقش بسیار مهمی در انجام مناسب معماری نوین تدریس ایفا خواهند کرد .

عواملی که در انتخاب شیوه معماری نوین تدریس باید در نظر گرفته شود عبارت اند از :

هدفهای آموزشی
ویژگیهای دانش آموزان
فنون تدریس
محرک های درسی
شرایط عملی (علی آبادی ، ۱۳۶۸).
 معلمان می یابد در معماری نوین تدریس همواره به نکات زیر توجه نشان دهند :
دانش آموزانی که در سنین پایین تحصیلی به سر می برند و آنهایی که دارای توانایی کمتر برای یادگیری در امور نظری و مهارتهای عملی هستند ، تجارب سطوح پایین تر برای آنان مناسبتر می باشد .
معلمان می توانند در صورت نیاز و در موارد لازم ، به منظور آموزش موضوعی خاص ، زمینه ی دست زدن به تجارب مربوط را همزمان فراهم آورند .
در انتخاب تجارب و همچنین رسانه های آموزشی در معماری نوین تدریس معلمان باید به عواملی چون ۱. هدفهای آموزشی ۲. نیازها و تواناییهای دانش آموزان ۳. توانایی و تسلط خود به عنوان معلم و ۴. امکانات و وسائل موجود توجه خاص مبذول دارند .


به اعتقاد آگاهان مسائل تربیتی ،کاربرد شیوه ها و رسانه های مختلف و مناسب در کلاس درس نه تنها فعالیتهای آموزشی را در راستای جالبتر و جذابتر می سازند ، بلکه در یادگیری هرچه بهتر و عمیق تر مطالب نیز نقش مؤثری ایفا می کنند.

گفتنی است که معماری نوین تدریس جریانی پویا بوده و عوامل تشکیل دهنده آن به طور مداوم با یکدیگر ارتباط داشته و بر هم تأثیر می گذارند . تعیین هدف کلی ، تحلیل آموزشی ، انتخاب محتوا، روشها ، رسانه ها ، و نظام ارزشیابی از مراحل اساسی این جریان به شمار رفته و متخصصات معماری نوین تدریس ، بر بنیانی بودن این مراحل هم عقیده اند .

هویت برند - برندینگ / ادریس 

معماری نوین تدریس - فایل پژوهی

بهترین سایت فروش درب توری آهنربایی مجیک مش

زندگی نامه رضا سقایی خواننده خرم آبادی

، ,تدریس ,نوین ,معماری ,دانش ,ها ,معماری نوین ,نوین تدریس ,دانش آموزان ,در معماری ,رسانه ها

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

volksembtide سازنده سرسره های آبی|پارک آبی|سرسره آبی|سرسره تونلی - حلزونی|طراحی وتولیدسرسره آبی دختر اهوازی مرکز نیکوکاری مسجد قائم آل محمد (عج) Marc's notes علم آمـــــــــــــــــــــوز دنیای مقاله winxclub55 ۩۞۩ فریادهای سوخته ۩۞۩ اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها